From the future of an illusion to a futureless hallucination in the society of positivity
Keywords:
Illusions, Culture, Masochism, Psychoanalysis, NarcissismAbstract
The article discusses how psychoanalysis, since Freud, has investigated the relationship between human beings and the environment they live in, analyzing how culture influences the constitution of subjectivity. It highlights the importance of developing symbolic capacity and elaborating on impotence, as well as recognizing incompleteness and mortality for free thought, creativity, and life in society. In contemporary times, where the culture of narcissism prevails, there is a denial of castration and death, favoring totalitarian illusions and the hallucination of a world that denies mortality. Based on the works of Byung-Chul Han (2015, 2017a, 2017b), the text analyzes the transition from the immunological paradigm to the neuronal paradigm, characterized by an excess of positivity, the erasure of alterity, and the cult of performance. To illustrate these ideas, we discuss the film The square (2017), which criticizes today's society and ironically exposes the emotional and relational collapse of the contemporary subject.
Downloads
References
Freud, S. (1987). A interpretação dos sonhos. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (Vol. 4). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1900)
Freud, S. (1998). Cartas entre Freud & Pfister. Viçosa: Ultimato. (Trabalho original publicado em 1910)
Freud, S. (2007a). À guisa de introdução ao narcisismo: uma introdução. In L. A. Hans (Org.). Escritos sobre a psicologia do inconsciente (Vol. 3, pp. 95-131). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1914)
Freud, S. (2007b). O Eu e o Id. In L. A. Hans (Org.). Escritos sobre a psicologia do inconsciente (Vol. 3, pp. 13-92). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1923)
Freud, S. (2007c). O problema econômico do masoquismo. In L. A. Hans (Org.). Escritos sobre a psicologia do inconsciente (Vol. 3, pp. 103-124). Rio de Janeiro, Imago. (Trabalho original publicado em 1924)
Freud, S. (2007d). A negativa. In L. A. Hans (Org.). Escritos sobre a psicologia do inconsciente (Vol.3, pp. 145-156). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1925)
Freud, S. (2014). Conferência introdutórias à psicanálise. In S. Freud, Obras completas (Vol. 13). São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1939)
Freud, S. (2020a). Psicologia das massas e análise do eu. In Obras incompletas de Sigmund Freud. Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho original publicado em 1921)
Freud, S. (2020b). O futuro de uma ilusão. In Obras incompletas de Sigmund Freud. Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho original publicado em 1927)
Freud, S. (2020c). O mal-estar na cultura. In Obras incompletas de Sigmund Freud. Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho original publicado em 1930)
Freud, S. (2020d). Porque a guerra. In Obras incompletas de Sigmund Freud. Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho original publicado em 1933)
Han, B-C. (2015). A sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes.
Han, B-C. (2017a). A agonia de Eros. Petrópolis: Vozes.
Han, B. C. (2017b). Topologia da violência. Petrópolis: Vozes.
Mahony, P. (1992). Freud como escritor. Rio de Janeiro: Imago.
Östund, R. (Dir.) (2017). The square: a arte da discórdia [Filme]. Estocolmo: Plattform Produktion. 2h22min.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Atribuo os direitos autorais que pertencem a mim, sobre o presente trabalho, à SPPA, que poderá utilizá-lo e publicá-lo pelos meios que julgar apropriados, inclusive na Internet ou em qualquer outro processamento de computador.
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SPPA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.
Atribuyo los derechos de autor que me pertenecen, sobre este trabajo, a SPPA, que podrá utilizarlo y publicarlo por los medios que considere oportunos, incluso en Internet o en cualquier otro tratamiento informático.