In the beginning there is pain

Between art and psychoanalysis: aesthetic experience and hope

Authors

  • João Augusto Frayze-Pereira Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo (SBPSP)

Keywords:

Art, Pain, Aesthetic experience, Psychoanalytic clinic, Implicated psychoanalysis

Abstract

Considering the book by Gabriela Goldstein, La experiência estética: escritos sobre psicoanálisis y arte, in this paper we analyse the relationship between art and psychoanalysis, focusing on the topic of aesthetic experience, in order to define some principles for the psychoanalytic studies dedicated to the arts, as well as for the clinical work. In this analytical pathway, the rupture between the classic-romantic and modern-contemporary ways of thinking beauty is underscored, giving rise to the aspect of pain preceding the word and, therefore, preceding art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Augusto Frayze-Pereira, Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo (SBPSP)

Membro efetivo e analista didata da Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo na qual foi o editor da revista Ide – Psicanálise e Cultura (2015-2020) e, atualmente, é o Diretor de Cultura e Comunidade. Professor Livre Docente do Instituto de Psicologia da USP e do Programa de PósGraduação em Estética e História da Arte da USP. Pós Doutorado em Estética na École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris.

References

Agualusa, J.E. (2020, 18 de julho). Troco tudo por um abraço. O Globo Cultura. https://oglobo.globo.com/cultura/troco-tudo-por-um-abraco-24538423

Argan, G. (1988). A arte e a crítica de arte. Lisboa: Stampa.

Benjamim, W. (1985). O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In Walter Benjamim. Obras escolhidas (pp.197-221). São Paulo: Brasiliense.

Bollas, C. (1987). The shadow of the object. New York: Columbia University Press.

Bourdieu, P. & Darbel, A. (1966). L' amour de l'art: les musées et leur public. Paris: Éditions de Minuit.

Chauí, M. (2002). Experiência do pensamento. São Paulo: Martins Fontes.

Frayze-Pereira, J.A. (1984).A tentação do ambíguo. Sobre a coisa sensível e o objetivismo científico. São Paulo: Ática.

Frayze-Pereira, J.A. (1987). Olho D’Água: arte e loucura em exposição. São Paulo: Escuta/Fapesp, 1995.

Frayze-Pereira, J.A. (2010). Arte, dor. Inquietudes entre estética e psicanálise. 2ª ed. Cotia: Ateliê. (Trabalho original publicado em 2005)

Frayze-Pereira, J.A. (2016). Corpo como obra de arte: tatuagem, clínica e crítica. Revista Brasileira de psicanálise, 50(2), 78-93.

Frayze-Pereira, J.A.(2019). Iskusstvo i bol' Problemy mezhdu estetikoy i psikhoanalizom. Moscou: Izdatel'skiy Neolit.

Freud, S. (2019). O Moisés de Michelangelo. In Obras completas, (Vol. 11, pp.373-412). São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1914)

Freud, S. (2014). A transferência. In Conferências introdutórias à psicanálise. Obras completas (Vol. 13, pp. 570-590). São Paulo. Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1917)

Freud, S. (2010). Um distúrbio de memória na Acrópole (Carta a Romain Rolland). In O mal-estar na civilização, novas conferências Introdutórias à Psicanálise e outros textos (Vol. 18, pp. 436-449). São Paulo. Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1936)

Gachot, G. (Dir.) (2003). Martha Argerich, conversation nocturne. France: Idéale Audience IMDb.

Gagnebin, M. (1999). Du divan à l’écran. Paris : Puf.

Goldstein, G. (2005). La experiência estética: escritos sobre psicoanálisis y arte. Buenos Aires: del estante editorial. [A experiência estética: escritos sobre psicanálise e arte. Terra de Areia (RS): Triângulo Graf. Ed., 2019].

Goldstein, G. (2020). La memoria como objeto de arte. La Época APA Online, 2020 https://anteriores.laepoca.apa.org.ar/7/la-memoria-como-objeto-de-arte/

Marcuse, H. (1979). La dimension esthétique. Paris: Seuil.

Merleau-Ponty, M. (1964a). L’oeil et l’esprit. Paris: Gallimard.

Merleau-Ponty, M. (1964b). Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard.

Morgan, P. (2016). The crown. Seriado britânico.

Pareyson, L. (1988). Estetica:Teoria della formativitá. Milano: Gruppo Editoriale Fabri, Bompiani, Sozogno, Etas S.P.A.

Patto, M.H.S. & Frayze-Pereira, J.A. (Orgs.) (2007). Pensamento cruel - Humanidades e Ciências Humanas: há lugar para a psicologia? São Paulo: Casa do Psicólogo.

Voorhees, J. & Voorhees, C. (2014). Promakhos. [Filme]. Grécia: Panagiotis Golfis / A Visionary Film, Itasca Films, 91 min.

Published

2021-12-04

How to Cite

Frayze-Pereira, J. A. (2021). In the beginning there is pain: Between art and psychoanalysis: aesthetic experience and hope. SPPA Journal of Psychoanalysis, 28(3), 611–623. Retrieved from https://revista.sppa.org.br/RPdaSPPA/article/view/frayze-pereira