In the beginning there is pain
Between art and psychoanalysis: aesthetic experience and hope
Keywords:
Art, Pain, Aesthetic experience, Psychoanalytic clinic, Implicated psychoanalysisAbstract
Considering the book by Gabriela Goldstein, La experiência estética: escritos sobre psicoanálisis y arte, in this paper we analyse the relationship between art and psychoanalysis, focusing on the topic of aesthetic experience, in order to define some principles for the psychoanalytic studies dedicated to the arts, as well as for the clinical work. In this analytical pathway, the rupture between the classic-romantic and modern-contemporary ways of thinking beauty is underscored, giving rise to the aspect of pain preceding the word and, therefore, preceding art.
Downloads
References
Agualusa, J.E. (2020, 18 de julho). Troco tudo por um abraço. O Globo Cultura. https://oglobo.globo.com/cultura/troco-tudo-por-um-abraco-24538423
Argan, G. (1988). A arte e a crítica de arte. Lisboa: Stampa.
Benjamim, W. (1985). O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In Walter Benjamim. Obras escolhidas (pp.197-221). São Paulo: Brasiliense.
Bollas, C. (1987). The shadow of the object. New York: Columbia University Press.
Bourdieu, P. & Darbel, A. (1966). L' amour de l'art: les musées et leur public. Paris: Éditions de Minuit.
Chauí, M. (2002). Experiência do pensamento. São Paulo: Martins Fontes.
Frayze-Pereira, J.A. (1984).A tentação do ambíguo. Sobre a coisa sensível e o objetivismo científico. São Paulo: Ática.
Frayze-Pereira, J.A. (1987). Olho D’Água: arte e loucura em exposição. São Paulo: Escuta/Fapesp, 1995.
Frayze-Pereira, J.A. (2010). Arte, dor. Inquietudes entre estética e psicanálise. 2ª ed. Cotia: Ateliê. (Trabalho original publicado em 2005)
Frayze-Pereira, J.A. (2016). Corpo como obra de arte: tatuagem, clínica e crítica. Revista Brasileira de psicanálise, 50(2), 78-93.
Frayze-Pereira, J.A.(2019). Iskusstvo i bol' Problemy mezhdu estetikoy i psikhoanalizom. Moscou: Izdatel'skiy Neolit.
Freud, S. (2019). O Moisés de Michelangelo. In Obras completas, (Vol. 11, pp.373-412). São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1914)
Freud, S. (2014). A transferência. In Conferências introdutórias à psicanálise. Obras completas (Vol. 13, pp. 570-590). São Paulo. Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1917)
Freud, S. (2010). Um distúrbio de memória na Acrópole (Carta a Romain Rolland). In O mal-estar na civilização, novas conferências Introdutórias à Psicanálise e outros textos (Vol. 18, pp. 436-449). São Paulo. Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1936)
Gachot, G. (Dir.) (2003). Martha Argerich, conversation nocturne. France: Idéale Audience IMDb.
Gagnebin, M. (1999). Du divan à l’écran. Paris : Puf.
Goldstein, G. (2005). La experiência estética: escritos sobre psicoanálisis y arte. Buenos Aires: del estante editorial. [A experiência estética: escritos sobre psicanálise e arte. Terra de Areia (RS): Triângulo Graf. Ed., 2019].
Goldstein, G. (2020). La memoria como objeto de arte. La Época APA Online, 2020 https://anteriores.laepoca.apa.org.ar/7/la-memoria-como-objeto-de-arte/
Marcuse, H. (1979). La dimension esthétique. Paris: Seuil.
Merleau-Ponty, M. (1964a). L’oeil et l’esprit. Paris: Gallimard.
Merleau-Ponty, M. (1964b). Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard.
Morgan, P. (2016). The crown. Seriado britânico.
Pareyson, L. (1988). Estetica:Teoria della formativitá. Milano: Gruppo Editoriale Fabri, Bompiani, Sozogno, Etas S.P.A.
Patto, M.H.S. & Frayze-Pereira, J.A. (Orgs.) (2007). Pensamento cruel - Humanidades e Ciências Humanas: há lugar para a psicologia? São Paulo: Casa do Psicólogo.
Voorhees, J. & Voorhees, C. (2014). Promakhos. [Filme]. Grécia: Panagiotis Golfis / A Visionary Film, Itasca Films, 91 min.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 SPPA Psychoanalysis Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Atribuo os direitos autorais que pertencem a mim, sobre o presente trabalho, à SPPA, que poderá utilizá-lo e publicá-lo pelos meios que julgar apropriados, inclusive na Internet ou em qualquer outro processamento de computador.
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SPPA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.
Atribuyo los derechos de autor que me pertenecen, sobre este trabajo, a SPPA, que podrá utilizarlo y publicarlo por los medios que considere oportunos, incluso en Internet o en cualquier otro tratamiento informático.