Concerns in brazilian psychoanalysis
Keywords:
Psychoanalysis, Education, Violence, RacismAbstract
For approximately sixteen years, a group of psychoanalysts from the Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA) has been asking themselves what kind of psychoanalysis they wish to practice in Brazil. In this article, we decided to offer a sample focusing on an experience of the Conversation Circles held in a municipal Youth and Adults program (EJA in Portuguese) elementary school, located in the peripheral east zone of Porto Alegre, in a predominately black and low-income neighborhood. Ethical, political, and epistemic problems evident in these conversations concerned us. The article is about theorizing new practices, not putting theories into practice.
Downloads
References
Ditolvo, H.H.S. et al. (2019). Interfaces da psicanálise e da educação. Revista Brasileira de Psicanálise, 53(4), 285-297.
Lewkowicz, A. et al. (2010). Entre a psicanálise e a educação: diálogos e experiências. Revista Brasileira de Psicoterapia, 12(1), 118-129.
Lewkowicz, A. et al. (2016). Rodas e conversa entre a educação e a psicanálise. Revista de Psicanálise da SPPA, 23(2), 361-375.
Lewkowicz, A. et al. (2017). Impactos que geram impasse frente à vulnerabilidade. Revista de Psicanálise da SPPA, 24(2), 327-339.
Lewkowicz, A. et al. (2020). Psicanalistas nas fronteiras da desigualdade. 29 Congresso da Federação de Psicanálise Latianoamericana (FEPAL), Montevideo.
Mansione, I. et al. (2021). La escucha y el sujeto en las intervenciones en la comunidad. [S.l.:s.n.].
Munanga, K. (2010). Estudos africanos da USP. Teoria social e relações raciais no Brasil contemporâneo. Cadernos PENESB, 12, 169-203.
Najmanovich, D. (2021). Conferência inaugural: Pensar la subjetividad en lo siglo XXI. [S.l.:s.n.].
Passos, J.C. & Santos, C.S. (2018). A educação das relações étnico-raciais na EJA: entre as potencialidades e os desafios da prática pedagógica. Educação em Revista 34. https://doi.org/10.1590/0102-4698192251
Rolnik, S. & Guattari, F. (2005). Félix Guattari, em micropolítica, cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes.
Silva, N.N. (2020). Educação popular negra: breves notas de um conceito. Educação em Perspectiva, 11, 1-15.
Wald, A. (2022, Septiembre). “Formas y figuras de la violencia”. Trabajo presentado en la Asociacion Psicoanalitica de Cordoba. Inedito.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Atribuo os direitos autorais que pertencem a mim, sobre o presente trabalho, à SPPA, que poderá utilizá-lo e publicá-lo pelos meios que julgar apropriados, inclusive na Internet ou em qualquer outro processamento de computador.
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SPPA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.
Atribuyo los derechos de autor que me pertenecen, sobre este trabajo, a SPPA, que podrá utilizarlo y publicarlo por los medios que considere oportunos, incluso en Internet o en cualquier otro tratamiento informático.