Concerns in brazilian psychoanalysis

Authors

  • Alice Becker Lewkowicz Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)
  • Denise Vivian Lahude Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)
  • Dionela Pinto Toniolo Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)
  • Flávia Friedman Maltz Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)
  • Joyce Goldstein Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)
  • Magaly Wainstein Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)
  • Rosangela Costa Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)
  • Suzana Deppermann Fortes Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)
  • Andiara Barbedo Fontana Rede Municipal de Porto Alegre

Keywords:

Psychoanalysis, Education, Violence, Racism

Abstract

For approximately sixteen years, a group of psychoanalysts from the Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA) has been asking themselves what kind of psychoanalysis they wish to practice in Brazil. In this article, we decided to offer a sample focusing on an experience of the Conversation Circles held in a municipal Youth and Adults program (EJA in Portuguese) elementary school, located in the peripheral east zone of Porto Alegre, in a predominately black and low-income neighborhood. Ethical, political, and epistemic problems evident in these conversations concerned us. The article is about theorizing new practices, not putting theories into practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Becker Lewkowicz, Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)

Psiquiatra, Psicanalista, Membro Associado da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA).

Denise Vivian Lahude, Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)

Psiquiatra, Membro Aspirante Graduado da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA).

Dionela Pinto Toniolo, Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)

Psiquiatra, Membro Aspirante Egresso da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA).

Flávia Friedman Maltz, Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)

Psiquiatra, Psicanalista, Membro Associado da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA).

Joyce Goldstein, Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)

Psicóloga, Psicanalista, Membro Associado da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA).

Magaly Wainstein, Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)

Psiquiatra, Membro Aspirante Graduado da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA).

Rosangela Costa, Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)

Psicóloga, Membro Aspirante Graduado da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA).

Suzana Deppermann Fortes, Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA)

Psiquiatra, Psicanalista, Membro Associado da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre (SPPA).

Andiara Barbedo Fontana, Rede Municipal de Porto Alegre

Professora da Rede Municipal de Porto Alegre

References

Ditolvo, H.H.S. et al. (2019). Interfaces da psicanálise e da educação. Revista Brasileira de Psicanálise, 53(4), 285-297.

Lewkowicz, A. et al. (2010). Entre a psicanálise e a educação: diálogos e experiências. Revista Brasileira de Psicoterapia, 12(1), 118-129.

Lewkowicz, A. et al. (2016). Rodas e conversa entre a educação e a psicanálise. Revista de Psicanálise da SPPA, 23(2), 361-375.

Lewkowicz, A. et al. (2017). Impactos que geram impasse frente à vulnerabilidade. Revista de Psicanálise da SPPA, 24(2), 327-339.

Lewkowicz, A. et al. (2020). Psicanalistas nas fronteiras da desigualdade. 29 Congresso da Federação de Psicanálise Latianoamericana (FEPAL), Montevideo.

Mansione, I. et al. (2021). La escucha y el sujeto en las intervenciones en la comunidad. [S.l.:s.n.].

Munanga, K. (2010). Estudos africanos da USP. Teoria social e relações raciais no Brasil contemporâneo. Cadernos PENESB, 12, 169-203.

Najmanovich, D. (2021). Conferência inaugural: Pensar la subjetividad en lo siglo XXI. [S.l.:s.n.].

Passos, J.C. & Santos, C.S. (2018). A educação das relações étnico-raciais na EJA: entre as potencialidades e os desafios da prática pedagógica. Educação em Revista 34. https://doi.org/10.1590/0102-4698192251

Rolnik, S. & Guattari, F. (2005). Félix Guattari, em micropolítica, cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes.

Silva, N.N. (2020). Educação popular negra: breves notas de um conceito. Educação em Perspectiva, 11, 1-15.

Wald, A. (2022, Septiembre). “Formas y figuras de la violencia”. Trabajo presentado en la Asociacion Psicoanalitica de Cordoba. Inedito.

Published

2022-12-08

How to Cite

Becker Lewkowicz, A., Vivian Lahude, D., Pinto Toniolo, D., Friedman Maltz, F., Goldstein, J., Wainstein, M. ., Costa, R., Deppermann Fortes, S., & Barbedo Fontana, A. (2022). Concerns in brazilian psychoanalysis. SPPA Journal of Psychoanalysis, 29(2), 225–239. Retrieved from https://revista.sppa.org.br/RPdaSPPA/article/view/1058

Most read articles by the same author(s)